Każda firma powinna zarejestrować swoją nazwę, logo, znak towarowy, jak również wzory przemysłowe.
Jednym ze sposobów ochrony swojego znaku towarowego jest monitorowanie zgłoszeń do Urzędu Patentowego i sprzeciwianie się wszelkim wnioskom o rejestrację znaków towarowych, które wydają się podobne do twojego. Innym jest asertywność, jeśli dowiesz się o innej firmie, która używa nazwy lub logo podobnego do twojego zarejestrowanego znaku towarowego. Czasami proste pismo o zaprzestaniu naruszeń powstrzyma konkurencję, ale jeśli to nie zadziała, rejestracja znaku towarowego daje ci prawo do złożenia pozwu w sądzie.
Podstawowe strategie prawnej ochrony marki
Znak towarowy nie musi być identyczny z już używanym, aby naruszać prawa właściciela. Znak łudząco podobny może naruszać prawa wynikające z rejestracji, jeżeli spowodował lub może spowodować zamieszanie lub wprowadzić klientów w błąd, aby uwierzyli, że towary i usługi pochodzą od właściciela zarejestrowanego znaku towarowego. Obowiązuje to również w przypadkach, kiedy konkurencja szkodzi lub czerpie nienależną korzyść ze znaczącej renomy zarejestrowanego znaku, nawet jeśli jest on używany w przypadku odmiennych towarów i usług.
Rejestracje znaków towarowych są ważne przez 10 lat i można je odnawiać na kolejne 10-letnie okresy, ale należy złożyć dokumenty dotyczące utrzymania znaku między piątym a szóstym rokiem po rejestracji, między dziewiątym a dziesiątym rokiem po rejestracji, a następnie co 10 lat. Jeśli nie dotrzymasz terminu, rejestracja znaku towarowego zostanie anulowana. Dzięki starannemu rozeznaniu i dobrze przygotowanemu zgłoszeniu będziesz na najlepszej drodze do posiadania zarejestrowanego znaku towarowego.
Po zarejestrowaniu znaku towarowego pamiętaj o jego monitorowaniu i składaniu dokumentów konserwacyjnych, aby mieć pewność, że ochrona znaku towarowego, na którą ciężko zapracowałeś, będzie trwała tak długo, jak działa twoja firma. Na stronie https://plotkibiznesowe.pl/2022/04/27/podstawowe-strategie-prawnej-ochrony-marki/ znajdziesz więcej wskazówek na temat, jakie wprowadzić strategie ochrony prawnej swojej marki przed nieuczciwą konkurencją.