Biznes

Dlaczego warto być dobrym liderem?

Lider, kierownik, manager…W zawodowym świecie jest dziś tysiące profesji, gdzie potrzeba osób inspirujących, wskazujących kierunek działania i… potrafiących zmotywować. To tylko niektóre z cech, jakie powinien przejawiać dobry lider. Jakie jeszcze? W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć wizerunek takiego przełożonego, jakiego chciałby mieć każdy z nas.

 

Czym charakteryzuje się dobry lider?

No właśnie, a „dobry”, znaczy jaki? Co sprawia, że niektóre zespoły sprawnie działają i szanują swojego kierownika, a inne zatrzymują się, rozpadają i brak im motywacji do dalszych działań?

Zobacz także: Szkolenia zamknięte dla firm

 Zespół jest najważniejszy.

Jedną z najważniejszych cech, jakie musi posiadać lider jest zaznać ich sytuacje, oczekiwania, odczucia. Dlatego często mówi się, że najlepsi liderzy są wyłaniani metodą wewnętrznych awansów. Jeśli pracowałeś wcześniej w Zespole, którym zarządzasz to przecież doskonale znasz problemy z jakimi pracownicy borykają się na co dzień w pracy. Mało tego, doskonale wiesz, jak je rozwiązać!

Jasne zasady komunikacji 

Jedną z umiejętności, które jako lider musisz nieustannie rozwijać jest umiejętność sprawnej komunikacji. Sprawny przepływ informacji to podstawa sukcesu w każdym Zespole. Kolejna rada: poza mówieniem w jasny i zrozumiały sposób, musisz również nauczyć się słuchać! Dzięki temu unikniesz wielu nieporozumień, które mogą spowodować chaos, a nawet prowadzić do konfliktów. Pamiętaj również – jeśli zauważysz, że atmosfera w Zespole nie jest najlepsza najlepiej zareagować od razu. Każda bowiem przeszkoda na drodze komunikacji, wpływa negatywnie na całość Waszej pracy.

Sprawiedliwość 

Kolejną istotną cechą idealnego lidera jest sprawiedliwość. Na tę cechę każdy z nas zwraca szczególną uwagę, bowiem każdy poczuł się kiedyś potraktowany niesprawiedliwie – czy to w szkole, czy w pracy. Doskonale pamiętamy ile negatywnych emocji dostarczyło nam takie doświadczenie. Musisz więc mieć na uwadze, że jeśli Twój Zespół uzna cię za osobę niesprawiedliwą, stracisz w ich oczach bardzo, bardzo dużo. Sprawiedliwość to nie tylko traktowanie w ten sam sposób wszystkich wokół, ale również samego siebie. Jeśli więc zdarzy Ci się popełnić błąd, przyznaj się do tego i ponieś konsekwencje. To na pewno zbliży Cię do Twoich ludzi.

Dawaj przykład! 

Dawanie przykładu brzmi łatwo, ale naprawdę niewielu liderów potrafi to robić konsekwentnie. Najlepsi przywódcy praktykują to, o czym mówią, i są świadomi swoich działań.

Motywuj! 

Musisz docenić znaczenie motywacji w Twojej codziennej pracy. Motywacja zespołu jest niezbędna do jego efektywnej pracy. Zmotywowany pracownik, to pracownik, który z dużą dozą pozytywnej energii podchodzi do wykonywania swoich obowiązków, pomaga innym i chętnie uczy się nowych rzeczy.

Dlaczego warto być dobrym liderem?

Zapewniaj informację zwrotną  

Pracownicy chcą, żeby managerowie zwracali na nich uwagę i są wdzięczni za wszelkie dawane im rady. Skuteczni przywódcy zawsze dają informacje zwrotne i są otwarci na uwagi, rozumieją bowiem siłę perspektywy i znaczenie feedbacku.

 Bądź sobą 

Kolejną ważną cechą dobrego managera jest naturalność – coś, co niewątpliwie mocno rzuca się w oczy. Nie powinniśmy tworzyć sztucznego wizerunku kogoś, kim nie jesteśmy. W codziennych relacjach, bycie po prostu sobą zawsze procentuje. Naturalne zachowanie jest ważne, ale najlepsi liderzy wiedzą jednocześnie, że każdy ich ruch jest obserwowany. Jak już zostało wspomniane, powinieneś dawać przykład nawet w najdrobniejszych rzeczach (nie spóźniaj się do pracy, bądź słowny, trzymaj porządek na biurku itp.). Dobry lider musi sam wcielać w życie to, czego wymaga od innych.

 

Od wielu lat trwa spór czy bycia liderem można się nauczyć, czy trzeba się nim urodzić. Niewątpliwie, niektóre cechy charakteru ułatwiają pracę. Urodzeni przywódcy uwielbiają bowiem być liderami – nie ze względu na poczucie władzy, ale z uwagi na znaczenie i wpływ, jaki mogą stworzyć. Mamy na koniec dobrą wiadomość – charyzmatycznego, inspirującego przywództwa w dzisiejszych czasach zdecydowanie można się nauczyć! Wiele firm oferuje szereg szkoleń, które pomagają w rozwijaniu umiejętności managerskich. Nauki nigdy za wiele więc, jeśli czujesz taką potrzebę, warto z nich skorzystać ????